2018. jan 11.

Star Wars filmkritika: Ébredő erő - Az utolsó Jedik

írta: Beverly Kills
Star Wars filmkritika: Ébredő erő - Az utolsó Jedik

       Nagyon szeretem a Star Wars filmeket, akár rajongónak is hívhatnám magam, persze csak mértékkel, nem a dilis, megszállott módon, aki mindent benyal, bevesz, amit a Star Wars propaganda el akar neki adni. Ugyanez vonatkozik minden másra is.

      A napokban láttam az „Az utolsó Jedik” részt, ami jobb volt valamivel az Ébredő erőnél, de csak annyival, hogy nem volt annyira uncsi. Mivel moziban nem láthattam, ezért nagyon vártam az Ébredő erőt, amit a tévé adott le tavaly decemberben, az új film megjelenése előtt. Enyhén szólva is csalódás volt: a közepén elaludtam, csak a vége felé ébredtem fel, ami azért nem semmi egy „rajongótól”. A történet kusza, még úgy is, hogy minden megelőző részt látta valaki.

     Elsőként megemlíteném az Ébredő erő kezdeti okainak a furcsaságát. Nem emlékszem már pontosan, hogy a filmben kifejtették-e vagy sem, de úgy kezdődik, hogy "Harminc esztendővel a Birodalom legyőzése után új veszély fenyegeti a Leia irányította Ellenállókat." Nem értem, hogy a Birodalom legyőzése után hogy lehetnek még "ellenállók" és hogyhogy még mindig illegalitásban? Az Jedi visszatér című film zárójelenete az, hogy az egész Birodalomban, galaxis szerte ünneplik a népek, a többség a szabadságot, a beköszöntő békét és demokráciát. A gonosz diktatúra azért diktatúra, mert a gonoszok vannak kisebbségben és el akarják nyomni a jó többséget. Ha a gonoszok lennének többségben, az már nem diktatúra lenne, hanem egy "normális", a többség által elfogadott államforma, amelyben csak a "kisebbségeket" nyomják el, mint manapság is. Ha a galaxis nagyobb része békét, demokráciát akart a Birodalom legyőzése után, akkor hogy lehet, hogy 30 évvel később, még mindig a gonosz van hatalmon és a békéért, demokráciáért harcolók még mindig "ellenállók" és még mindig illegalitásban, kisebbségként? Hogy engedhette a jó többség a gonoszt újra hatalomra? Mikor és hogyan? Valami jobb okot kellett volna kitalálni arra, hogy Leia, Han és társai ugyanott folytathassák, ahol Darth Vader rémuralma és legyőzése előtt voltak. Így nekem olyan fából vaskarikának tűnik az egész. Még ha "értelmes" magyarázatot is kapnék rá, akkor is felettébb érthetetlen lenne, még úgy is, ha tudom, hogy Magyarországon kb. ugyanez a helyzet és a rendszerváltáskor a privatizációt hatásosan meglovagoló volt "hithű" kommunisták ma már milliárdos kapitalistaként hirdetik az "igét", azaz a demokráciát, azaz a vadkapitalizmus helyességét, velük szemben meg vadkapitalizmusban és luxusban felnőtt újgazdag politikusok erősködnek, hogy az ő politikájuk a szegények érdekeit szolgálják.

      Leia hercegnő volt igazán csalódás számomra, pedig nagyon szerettem a karaktert és még mindig gyászolom Carrie Fishert. Nem igazán tanult meg bánni az erővel, azt leszámítva, hogy „megérzett" dolgokat, de nem lett belőle jedi lovag, még tanár sem vagy sima "felhasználó". Olyan volt a filmben, mint egy lassított felvétel. Azonkívül, hogy hivatalosan tábornokká avanzsálták, nem nagyon lehetett észrevenni benne a tábornokot, eltűnt belőle a tűz, a szenvedély és egy lelassult, megfáradt néni benyomását keltette, aki képes önmagáról és minden másról lemondani. Persze a cél gondolom nem ez volt, hanem hogy „megfontolt, bölcs, sokat tapasztalt” legyen a karakter. Nem igazán sikerült. Lazán vette, hogy a Holdo admirális nem szökik el velük a teherhajón, hanem az űrhajó fedélzeten marad egyedül és a biztos halálba megy. Egy kézfogással elintézte, Holdo meg még hálás is volt neki, mert „mindent tőle tanult, ezt is”, bár Leia még sosem maradt egyedül sehol meghalni. Érdekes volt, ahogyan kirobbant az űrbe, szkafander nélkül és a vákuum mégsem végzett vele, mert gondolom, „vele volt az erő”, így szépen visszaszállt az űrhajóba, mint egy kísértet.

       Amikor megláttam Kylo Ren maszkos, Dart Vader-re hajazó alakját, nem tudtam mire is gondoljak pontosan. Talán, hogy nagyon szeretik az emberek a maszkos-jelmezes gonoszokat, mivel számtalan ilyen témájú rajongói fesztivált rendeznek (pl. Comi-Con), és szilveszterkor, Halloween-kor is szívesen öltöznek jelmezekbe felnőttek, gyerekek egyaránt. Nos, itt is van valaki, aki Dart Vadereset  játszik, méghozzá Leia és Han Solo közös utódjaként. Amikor Kylo levette a maszkját, már tisztán tudtam, mire-kire gondolok: az ifjú Perselus Piton (Severius Snape) professzorra a Harry Potterből, akit a nemrég eltávozott Alan Rickman alakított. Csak ő picivel jobban ábrázolta és hitette el jó sokáig, hogy gonosz, mint Kylo. Kissé nyakatekert módon öli meg apucit, bizonyítva, hogy igenis gonosz. Érdekes, hogy a gonosz Anakin ikrei, Luke és Leila nem lettek gonoszak, az unokában viszont nagyon buzgott a sötét erő, már gyerekkorában is, bár Mendel törvényei szerint ez még igaz is lehet. Visszaköszön Kylo-ban Anakin nagypapi mellőzöttség érzése padaván korából, ami most is a gonoszság létrejöttének  magyarázatául szolgál a történetben: Luke megérezte, hogy unokaöccse „jobb és erősebb” nála, féltékeny lett és ezért akarta megölni álmában. Erre a kis Kylo csak egyféleképpen vághatott vissza: tényleg gonosz lett, bebizonyítva, hogy tényleg meg kellett volna ölni.

        Már azt sem igazán értettem, amikor Anakin gonosszá vált. Padmé halála miatti kétségbeesésében állt át a császár oldalára, egyik pillanatról a másikra, és sosem kérte számon Padmé halálát Sidious-on (Palpatin), nem kérte számon, hogy hol van az a híres „halálból simán visszahozzuk az embereket, mert a sötét oldal annyira szuper” képesség. És hogy ebben az esetben miért nem tért vissza az a hatalmas sötét nagyúr, aki erre először rájött és akit lazán megölthetett álmában a tanítványa, aki szintén nem tért vissza a halálból. Anakin elhitte, hogy ő ölte meg Padmét, nem érezte meg a gyerekei létezését, és továbbra is szolgálta a gonoszt, gonoszként. De ott legalább felmutattak egy fontos okot, a szeretteink elvesztésétől való félelmet, de Kylo Ren-nél nem igazán találok jelentős okot azonkívül, hogy a nagybácsi féltékeny volt rá. Igazából olyan, mint amikor egy gyereknek azt mondják, hogy légy jó, ő meg dacból csak azért is gonosz lesz, hogy keserítse a szüleit és bosszút álljon, hogy ne az ő akaratuk teljesüljön. Az állítólagos vívódása sem abból áll, hogy „jó” legyen vagy „rossz”, nem a két oldal között vívódik, hanem azon évődik, hogy vajon eléggé megbosszulta-e már a szüleit, elég rosszat tett-e már ahhoz, hogy apuci meg anyuci felfoghassa végre, hogy neki nem parancsolhatnak? Lehet-e már újra jó, vagy még egy darabig rosszalkodjon? Ehhez persze a gonosz nagypapa szellemét hívja segítségül (ki másét?), azét az Anakinét, aki nem magától változott vissza jóvá, hanem Luke segítségével, és csak az élete utolsó perceiben. Fura, hogy mégis a jedi paradicsomba kerülhetett. Érdekes az is, hogy sem Darth Vader, sem Yoda, sem Obi Wan nem bukkan fel neki a jedi mennyországból, szó nélkül hagyják, hogy rosszalkodjon. Talán mert ez csak az ő harca és nem számít hány millió ember élete árán dől el a sorsa?

        Nem igazán tudtam hová tenni azt a „kapcsolatot”, ami közte és Rey között megjelent, mármint hogy időnként „látták” egymást és olyankor jókat dumcsiztak. Ez új, mert eddig csak az volt az előző hat részben, hogy megérezték egymás jelenlétét vagy a gondolatait azok, akikkel ott volt az erő. Olvastam, hogy azért jelent meg Kylo félmeztelenül Rey előtt, hogy még kínosabbá tegyék Rey (és a nézők) számára a nem kívánt intim kötődést. Hát, kínosnak kínos volt, de nem azért, amiért, hanem mert egyáltalán nem illett oda, nem az eredeti célt szolgálta. Kétségkívül kidolgozott felsőteste van a pasinak, de a magas derekú naci célját nem értem. Félmeztelen, de azért takarni is akarják? Pont a derekát, amikor a cickói jól látszanak? Ezzel az erővel akár teljesen meztelen is lehetett volna, vagy ülhetett volna a vécén is, azok sem lettek volna kevésbé oda nem illőek, kínosak. Tényleg, hogyhogy a vécén ülve sosem jelenik meg senkinek senki?

        Gondolom, mindez az elvakult rajongókat mit sem zavarja, és teljesen oda vannak Kylo Renért, azaz Adam Driverért. Kylo-nak kétség kívül van valamije, ami szexuális és megmozgatja a fantáziát - főleg, ha olyan rajzok készülnek, mint az alábbi, és állítólag a nők szeretik a „rosszfiúkat”-, de szerintem Anakinnak sokkal több volt belőle. Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a nők egy része igen, a másik része pedig nagyon nem szereti a „rosszfiúkat”. Nem ismerem ezt az Adam Drivert, de nem sikerült megragadnia a lényeget, az önmagával vívódó, önmagát marcangoló személyiséget, pedig ez lett volna a film lényege, ehelyett egy affektáló gyereket jelenített meg, aki bedobta a durcit a nagybátyja miatt. Néha még a mozdulatai is olyanok voltak. Azt nem igazán vettem ki a történetből, hogy az anyjára, apjára miért is haragszik pontosan, esetleg pusztán azért, mert a másik oldalon állnak és vissza akarják téríteni?

 

       Luke is igazán nagy csalódás. Azt nem vártam, hogy úgy nézzen ki, mint fiatalon, de most sokkal jobban látszódtak a hibái. Fiatalon is alacsony volt, meg vékony, de az akkori öltözékeiben még nem volt annyira feltűnő a keskeny válla, amin most éppen csak megmaradt a köntöse, olyan volt, mintha leesni készülne, vagy csak éppen hevenyészve magára kapta egy pár percre. A feje aránytalanul nagynak tűnik a testéhez képest, nyaka nincs, és a kidüllesztett mellkas-has sem áll igazán jól neki – kihangsúlyozza a keskeny vállait. Szakállas ábrázata az idősebb Obi Wan-ra hajaz, de ennek ellenére még így is fiatalosnak tűnik a feje hatvanvalahány évesen, bár a szépsége már a múlté. Az alkata, öltözete egyáltalán nem illik a fejéhez. Az ember többet várna egy jedi mestertől, ami a karaktert illeti. Eltűnt a varázs, ami Luke-ot Luke-ká tette. Luke meghalni ment arra a szigetre, arra a bolygóra, ahol teljesen véletlenül szintén két Nap van, mint a szülőbolygóján. Utolsó hőstette után valamit megpillant a sziklán ülve az egyik felkelő Napban, nem derül ki, hogy mit (amikor a forgatókönyvíró sem tud megmagyarázni valamit, akkor a néző fantáziájára bízza azzal az álokkal, hogy így „izgalmasabb”), de csak jó lehetett, mert mosolyogva, boldogan oldódik fel a Nap egyre erősödő sugárzásában – teljesül a kívánsága. Bár ahogy Yoda, Obi Van meg Anakin időszakos felbukkanását a halálból elnézem, nem is igazi halál az, ahová ment, csak egy másik, örökké tartó élet, örökös felbukkanásokkal és tanácsadással.

         Maz Kanata felbukkanása egyértelműen Yoda hiányát hivatott pótolni, bár az előző részekben senki soha nem említette, hogy létezik. Maz kb. Yoda korú (ezer éve vezeti a kocsmát), ennek megfelelően kellően bölcs, tapasztalt, mindent tud, még mindig aktívan lövöldözik és kapcsolatai is vannak bármihez, bármilyen célhoz. Bár azért ezer évig vezetni egy kocsmát, és nem ráunni....nem is tudom, de ki tudja igazán az ilyen hosszú életű lényeknél mi hogy van? Azért érezhették a film készítői, hogy Maz még így is kevés, úgyhogy csak visszahozták Yodát egy jelenet erejéig. Bár ne tették volna! Csak rontott az egészen.

        Több évtizeddel Luke visszavonulása után, nem előbb, hirtelen megjelenik neki és zavaros bölcsessége szerint a tízezer éves jedi  templom, a könyvek meg a fa semmit sem jelent igazából, csak dísz meg kellék volt csupán, és kuncogva, jól mulatva felgyújtja, megsemmisíti az örökséget, Luke-ot megelőzve. Nyilván neki már semmi szüksége rá, ő tényleg mindent tud, sőt, még azon is túl van már. Szerinte Rey szintén úgyis mindent tud már, ami a könyvekben volt. Akkor minek a mester és tanítvány kapcsolat, ha maga az erő a teljes tudást magában hordja? És akkor miért nem gyújtotta fel már előbb, azalatt a 900 év alatt, amióta létezik? Vagy a többiek még régebben?

          Rey-ről szerintem senki sem hiszi el, hogy ő az egyik utolsó jedi. Nem azért, mert lány! Ha valaki, akkor én igazán női jedi párti vagyok és nagy fájdalmam, hogy Leiából nem lett az, és hogy sokáig érdekes módon nem is sejtette magáról egy Darth Vader apucival a háttérben, hogy ő benne is megvan az erő (ez történik, amikor nem az elején találják ki a sztori teljes keretét, vázlatát, hanem később toldják-foltozzák). Hogy Darth Vader miért nem érezte meg, hogy Luke-nak van ikertestvére, és hogy miért vette olyan lazán, amikor kiderült, hogy imádott Padméjának mégis van folytatása, az örök rejtély marad.

       Nem, egyszerűen csak nincs olyasféle kisugárzása Reynek, mint egy igazi jedinek. Egy átlagosan csinos, harcos, erős személy, egy küzdő szellem, de jedinek kevés ez a személyiség. Nem igazán értem, hogy hogyan lehet benne az erő (pláne azt, hogy Yoda szerint már mindent tud, amit tudnia kell), amikor a szülei állítólag alkoholista gyűjtögető senkik voltak és eladták őt, hogy „vedelhessenek” (lehet, hogy később majd ehelyett is kitalálnak valami jobb magyarázatot). Anakin esetében is nyögvenyelős volt a magyarázat a benne rejlő erőre, de hihetőbb egy fokkal, mint Rey eredete. Anakint állítólag ritka jelenségként a vérben található midikloriánok teremtették csak úgy. De ha ők teremtették, akkor már az anyjában is jelen kellett lenniük viszonylag nagyobb mennyiségben, különben hogyan lettek olyan sokan Anakinban, amennyi még Yodában sincs? Akkor az anyjának is jedifélének kellett lennie, főleg hogy apa nélkül fogant, nem két szülő midikloránjai adódtak össze. 

       A kínai szereplő (Rose Tico) végképp kimaradhatott volna a filmből, vagy inkább a nővérének kellett volna az ő szerepét játszania. Egész végig az járt a fejemben, hogy mit keres itt. Az arca akár egy férfié is lehetne, olyan, mint egy félig Down-kóros koravén gyerek, aki rajong és szerelmes Finnbe, mégis könyörtelenül ártalmatlanná teszi, amikor az szökni akar. Érdekes tett, mert ha szerelmes vagy, akkor azt akarnád, hogy megmeneküljön a szerelmed és csodálatod tárgya és nem rángatod magaddal a biztos halálba. Szerintem. De itt a csaj szerelmes is, fanatikus rajongó is, de azért egy pillanat alatt képes kiábrándulni, de csak azért, hogy újra szerelmes legyen a pasiba.

      Az Oscar Isaac által játszott pilóta, Dameron Poe karaktere a szokásos, unalmas, lázadó ellentételezése a sima, agyatlanul engedelmeskedő többieknek, aki, bár utál engedelmeskedni, mégis bekerült valahogy a seregbe, végigcsinálta a kiképzést engedelmesen azért, hogy utána magasról tegyen a feljebbvalói parancsaira és a saját szakállára kezdjen el rendet teremteni és csatákat megnyerni bármilyen áron. Mivel remek pilóta, ezért mindent elnéznek neki, még azt is, hogy rengeteg embert vigyen feleslegesen a halálba. Igaz, hogy a lázadókhoz állt be, de az is csak hadsereg, ott sem csinál mindenki azt, amit akar, ott is rend van is fegyelem. Rögtön Anakin jutott eszembe, aki szintén mindig mást tett, mint amit mondtak neki, de ő jedi lovag volt és nem katona, hanem egy önálló harcos, akinek csak a jedi tanácsnak kellett (volna) engedelmeskednie. Inkább Han Solo fiaként tudnám elképzelni Poe-t, nem tudom mit akartak vele: egyesíteni a fiatal Han Solot meg a fiatal Anakint?

       A kódfeltörő (Benicio del Toro) lezser figuráját, aki mindent túl él, akit valahogy senki sem pusztít el, mindenkivel röhögve üzletet köt, mert mindenkinek jól jöhet a „tudása”, aki a galaxis igazi ura, de semmije sincs, csak csavarog a galaxisban... - már nem is minősítem. Nem tudtam a szereplő nevét, de a arcjátéka, a mozdulatai nagyon ismerősek voltak. Később rájöttem, hogy a pasit egy sörreklámból ismerem, de minden más filmjében nagyjából ugyanígy viselkedik, játszik, nem adott hozzá semmi újat, mindannyian tudjuk, hogy az ilyeneknek nincsenek elvei, mindig annak az oldalára áll, aki többet ígér vagy éppen nyerésre áll. Nem tett többet, mint a sörreklámban, játszotta a "hű de jó vagyok, hű de szép vagyok, hű de okos vagyok, engem mindenki  szeret" nagyképű karaktert. Tudna mást is?

        Még egy fura karaktert kell megemlítenem: Holdo admirálist. Először örültem, hogy íme, egy női admirális, de nem is tudom. Azt felfogtam, hogy nem a Földről való, a lila haja is erre utal, de a testhez simuló estélyi ruha, amit ráadtak egyenruha helyett, óriási tévedés volt. Vagy náluk ez lenne az egyenruha? A kicsi melleivel és a hosszú felsőtestével, meg még gondolom magas sarkút is adtak rá, inkább hasonlított a klónozókhoz (Kaminóiak), vagy egy lépdelő gólyához, mint emberszerű lényhez. Tudom, hogy ki akarták emelni, hogy Laura Dern-nek még ebben a korban is milyen jó alakja van, meg milyen vékony, de túllőttek a célon. A karaktere is túl titokzatosra, semlegesre sikeredett, még a végén se derült ki igazán, amikor már az ellenség űrhajójába navigálta a saját űrhajóját, hogy áruló vagy hős. Furcsa volt az is, ahogyan közömbösen - mintha minden héten egyszer legalább feláldozná magát -,megköszönte Leilának, hogy a halálba mehet helyette, és amit tőle tanult. Ilyen hozzáállással nem nagyon szokták megérni azt a kort, amelyet neki sikerült.

        Han Solo elég érdekes és rövid úton távozott. Az ő tapasztalatával, a Darth Vader és a birodalom elleni hosszú csaták konklúziójával a fejében lazán elhitte, hogy a gonosszá vált fiacskája egy pillanat alatt megváltozik, és minden okés lesz, ha odamegy hozzá a „gyere haza fiam, majd én segítek neked visszatérni a jó útra, anyád különben is otthon vár a vacsorával” szöveggel és ölelgetni kezdi. Hát, igen. Amikor valaki mindenáron el akarja hinni, amit el akar hinni. Valahogy nem ilyen megalázó véget vártam volna, inkább azt, hogy találat éri az Ezeréves sólymot és felrobban vele harc közben. Azt akarták volna kihangsúlyozni, hogy a szülők totál vakok és elfogultak, ha a gyerekeikről van szó, még akkor is ha Han Solo-nak meg Leia Organa tábornoknak hívják őket?

     Amiért egy fokkal jobb volt Az utolsó Jedik, mint az Ébredő erő, mert nem volt unalmas. Tele volt csatajelenetekkel, ami ébren tartott, de ezen nem is lehet meglepődni, mert a "digitális technika az amerikaiakkal van", az ő specialitásuk a naturalista módon bemutatott mindenféle robbantás, repülés, zuhanás és egyéb látványosság. Talán már túlzásba is vitték, mert annyira részletgazdagon ábrázolták, és olyan gyorsan, egymás-után történtek a szétrobbanások, hogy egy idő után már követhetetlen volt, hogy ki és mi robbant fel, ki és mi lőtt, robbantott. Nem beszélve a fülsiketítően hangos hangeffektekről, amelyek nem is léteznek a levegő nélküli űrben. Csak némi humor lelhető fel benne, R2D2, C3PO alig szerepelnek, ellenben tele van érzelgős, csöpögős jelenetekkel, ami gondolom a pusztító csatákat hívatott ellensúlyozni, és a „jóságot” megmutatni (embereket gyilkolok halomra, de azért mély érzésű vagyok és tudok szeretni is, mert jó vagyok). Kínos lett és nyálas, néha röhejes is, az ember feszengve érzi magát a jelenetek alatt. A jó meg a rossz fogalma amúgy is relatív, mert a sötét oldalon állóknak a „jók” a rosszak. És ha én Kylo-nak drukkolok?

      És még a majdnem 20 évvel ezelőtt készült I-III. részt neveztük pocséknak Hayden Christensennel az élen! Én visszasírom. A Klónok háborúja rajzfilmsorozat is ennél mérföldekkel jobb volt. Nem tudom miért erőltetik a folytatást (azaz tudom, a rengeteg pénz miatt), amikor nem tudják, nem képesek érdemben folytatni, csak egy teljesen más történetet készíteni, aminek már semmi köze az eredetihez, még akkor sem, ha néhányszor utalnak a régi szereplőkre benne.

 kylorennude.jpg

 

 

 

Szólj hozzá

átverés Han Solo Luke Leia Ébredő erő Kylo Ren Star Wars kritika Az utolsó Jedik