2016. dec 27.

Említésre méltó reklámok a sok marhaság közül.

írta: Beverly Kills
Említésre méltó reklámok a sok marhaság közül.

Hogy valami jót is írjak a reklámokról - nem rajtam múlik, sajnos!

Nagyon tetszik - immár harmadik éve adják le karácsony előtt, ha jól emlékszem - a Pedigree "Jutalomfalatok" reklámja, "Jó kutya voltam!", amelyben egy kutyus egy sárga háttér előtt ugrálgat és "kéri szépen a jutalomfalatot". Aranyos, egyszerű, vicces, célratörő. Több ilyen reklámot kérünk! Mint például a Müller rizs mackós (Müller Riso) reklámja is!

jo_kutya_voltam.jpg

mullermaci.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tetszik továbbá a Jacobs "varázslatos aromája", amely "felébreszti az álmaidat"! Ebben egy gyári munkás fiatal nőnek lesz elege a robotból és megvalósítva az álmait nyit egy kávézót 'Eva' néven! Tényleg inspiráló, nincs benne nemi diszkrimináció, mert azt üzeni, hogy akár nő vagy, akár férfi, bármikor megvalósíthatod - és jogod is van hozzá! - az álmaidat, vágyaidat! Csak rajtad múlik, senki máson és pláne nem a társadalmon! Találó az aláfestő zene is hozzá: Queen - Don't stop me now!

Képtalálat a következőre: „jacobs kávé”

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Még ide tartozik szegről-végről a Lidl karácsonyi reklámja is, amelyben egy nagyon furi és feketébe öltözött anyuci hirdeti, hogy a karácsony mindenkié. Annyiban tartozik ide, hogy ez az anyuci NEM a megszokott rabszolga anyuci, aki mártírként áldozza fel magát a családért, karácsonyért, bármiért, ahogyan azt beleverték gyerekkorától kezdve, hanem ez az anyuci megpróbálja ÉLVEZNI a karácsonyt, beleharap a mézeskalácsba, táncol és ehhez hasonlók, és nem dolgozza halálra magát egyedül egy hülye társadalom által a nemi diszkrimináció jegyében kitalált "célért". Amit viszont nem nagyon értek, az a sötét tónus, meg anyuci fekete kinézete, ami az Adams family-re hajaz. Nem tudom mi volt a célja, talán azt akarta nekünk üzenni a reklámkészítő, hogy az a nő és/vagy anya, aki élvezni akarja a karácsonyi ünnepeket, az maga az ördög vagy minimum egy gonosz boszorkány?

 lidlanyu.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Bonux mosópor reklámja is teljesen normálisan áll hozzá a napi teendőkhöz. Egy PASI, a fürdőszobában a tükör előtt lehunyt szemmel élvezi a frissen mosott törölköző illatát, miközben a narrátor ilyesmit mond, a teljesség igénye nélkül: "Mióta Márk a Bonusz mosóport használja, azóta imádja a törölközők illatát". Pechére a pasi a kutya törcsijét szagolgatja ("Édesem, az nem a kutya törölközője?"), de nem probléma, mert ezzel a mosóporral olyan tisztára lehet mosni a cuccokat, hogy azokat utána az emberek is bátran használhatják.

Végre egy reklám, ami teljesen hétköznapinak és természetesnek veszi, hogy a férfiak is mosnak, még akkor is, ha van feleségük!

bonux_1.jpg

"Csúnya gél" - Voltaren gél - egy bozontos kutyus szerint, aki eddig azért tudta megúszni a fürdetést, mert a gazdájának fájt a dereka... Hála az égnek a Voltaren reklámjai is jobbára arról szólnak, hogy van egy-egy idősebb korosztályt képviselő hölgy, akik eddig otthon ültek a fájós Ízületeik miatt, de most, hogy a gélt használják, újra kinyílt előttük a világ: táncolnak, futnak, kerékpároznak, kirándulnak és egyebeket. A lényeg, hogy NEM A KONYHÁBAN ROHADNAK ÉS A CSALÁDJUKRA PUCOLJÁK A SZART "NAGY ÖRÖMÜKBEN", HOGY ÚJRA TUDNAK MOZOGNI!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Egy újabb reklám kerül fel a palettára, mégpedig a Baba Intenzív Testápolójához készült kisfilm. Végre egy olyan reklám - bár lehet, hogy több is volt csak én nem találkoztam velük - amelyben az olyan szolgalelkű gyerekes anyukák figyelmét hívja fel a cég, akik hajlamosak túlzásba vinni a gyerekeik imádatát, istenként tisztelik őket és mártírként áldozzák fel az életüket, munkájukat, mindenüket és minden szabad percüket, hogy kiszolgálhassák orrba-szájba a családot, mert úgy tanulták, hogy ez a szeretet! Utána meg csodálkoznak a sok önállótlan, életképtelen és elkallódó utódokon....Nos ebben a kisfilmben anyukával bújócskázik a két gyereke, anyuka meg kihasználja az alkalmat és egy szobába elvonulva kényelmesen bekeni magát testápolóval. A gyerekek meg csodálkoznak, hogy anyuka milyen sokára találja meg őket. A szlogen is valahogy úgy szól, hogy kell egy kis idő magunkra is. Milyen igaz! Nem szabadna senkinek sem elfelejteni, hogy az anyuka is ember, akinek vannak (kellenének, hogy legyenek) szükségletei és saját élete is. Van élet a gyerekeken túl is.

baba_2017_kv_highres3_0.png

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Az "Actimel - Bírni fogod" szlogenű reklámja is csatlakozik a normális reklámok kicsinyke csoportjába. Örömmel tapasztaltam, hogy ezúttal az igazi apákat vette célba. A reklámfilmben egy harminc körüli fiatal férfi jókedvűen megiszik egy pohár Actimelt, hogy frissen és üdén tudjon egész nap foglalkozni a három kisgyerekével. Ez azért is újdonság, mert nem emlékszem, hogy valaha mutattak volna bármilyen reklámban egy apát három gyerekkel, három igazán kicsi, 5 év alatti gyerekkel, mármint olyannal, aki szemmel láthatólag is a gyerekek apja és gondozója, nem pedig a gyerekeinél is hülyébb, béna pasi, akit a pótmama-feleségnek kell még mindig "nevelnie" a gyerekeivel együtt. Ebben a reklámban végre realitásként ábrázolnak egy, a gyerekeivel otthon lévő és róluk ténylegesen gondoskodó apát.

Képtalálat a következőre: „actimel-bírni fogod”

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Jacobs (3 in 1) újrázott. Amúgy is elenyészően kevés olyan reklám szerepel a tévében, amelyben nők vezetnek autót - mivel a hímsoviniszta társdalom szerint a kocsi a férfiaké, a szempillaspirál meg a nőké -, de ez a Jacobs reklám most eggyel gyarapította a női autóvezetős reklámok számát. Sőt, ebben a reklámban egyszerre három fiatal lány vezeti profin a kocsit, és egy bravúros manőverrel parkolnak be egy szűk helyre. Köszönöm ezt a reklámot, még akkor is, ha tudom, hogy nem a három lány, hanem egy profi kaszkadőr parkolt be, de sokan ezt nem tudják. Sokan hiszik azt, hogy a reklámok szereplői és az ott bemutatott élethelyzetek abszolút valóságosak - mivel a reklámoknak pont az a feladatuk, hogy elhitessenek az emberekkel mindenféle marhaságot valóságként vagy felerősítsék a sztereotípiákat, hogy aztán tóduljanak az üzletekbe vásárolni. Éppen emiatt nagyon hasznos, ha időnként valaki veszi a fáradságot, hogy valami mást csináljon, és az emberek tudatába egyre gyakrabban építenek be olyan szituációkat, amelyben a nőket nem csak hülye mosónőként vagy szolgalelkű anyacseléd-ként ábrázolják, és a férfiakat sem csak sörözős, csajozós, meccsnézős, önmagukat ellátni képtelen idiótáknak festik le.

Képtalálat a következőre: „jacobs 3 in 1”

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Újabb reklám nyerte el a tetszésemet. Ezúttal a Hajdú joghurtsajt fordult végre a lányok felé. Egy kislánynak azt mondja az anyukája, hogy sok tápláló ételt kell megennie, hogy "nagy és erős legyen" és "teljesüljenek az álmai"! Ilyen például a Hajdú joghurtsajtja is. A reklám végén megjelenik az üzletben a női kézilabda vagy röplabdacsapat (vagy valamilyen más sportág női csapattagjai, én sajnos, nem ismerem őket) és leveszik a kislánynak a legfelső polcról a reklámozott terméket. Nagyon tetszik ez a hozzáállás. Tetszik, hogy végre vannak, akik elismerik, hogy a lányoknak is lehetnek céljaik a háztartáson, gyereken kívül, lehetnek nagyok és erősek fizikailag is, nem csak "lelkileg", ahogyan azt a hímsoviniszták erőltetik. Lehetnek sikeresek és lehessenek álmaik-küzdhessenek az álmaikért. Több ilyen reklámot szeretnék látni.

hajdujoghurtsajt.jpghajdusajt.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Az újabb említésre méltó reklám ezúttal az árukereső.hu weboldalt reklámozza azok számára, akik az őszinteséget kedvelik minden körülmények között és maguk sem szeretnek félreértelmezett udvariasságból, protokollból szépeket mondani egy csúnya helyzetben. Ezúttal egy sportoló pár áll meg a parkban egy ismerősük babakocsija mellett és őszintén elmondják a véleményüket arról, amit látnak: a gyereknek nagy a füle és bandzsa is, a többi úgy ahogy jó, de összességében egy átlagosan csúnya gyerekről van szó. A férfi megadja az öt csillagot, de a nő csak négyet, aminek különösen örülök, mert így egyszerre két ostoba sztereotípiát is megdöntenek. Az egyik, miszerint minden gyerekre kötelezően azt kell mondani, hogy "gyönyörű", mindenkinek "gyönyörű" kisfia-kislánya születik, csak mert így illik, vagy nem is tudom az igazi okot, még akkor is ha nagyon csúnya. Ez egyáltalán nem igaz, csak annyira, hogy halottról csak jót vagy semmit, még ha egy kegyetlen zsarnok is volt. Csak azért, mert valaki örül annak, hogy született egy gyereke, és "megdolgozott" érte, attól még az lehet nagyon csúnya, ahogyan beteg is, vak, süket, végtaghiányos, nyúlszájú, nyitott gerincű és a többi. Ezt is le kellene tagadni, mert gyerekről van szó? Igenis vannak nagyon csúnya gyerekek, nem is egy, különben kikből lennének a csúnya felnőttek? A másik sztereotípia, amivel leszámol ez a reklám az, hogy a nők a lágyszívűek, a tódítók-lódítok, hazudnak össze-vissza és minden ronda gyereket, főleg a saját magukét gyönyörűnek látnak, csak mert ...és itt most mindenki helyettesítse be a saját magyarázatával.

csunyacsecsemo.jpg

Aki őszinte szeretne lenni saját magához (is), az beismeri, hogy például ezt a gyereket rögtön kitenné a Taügetoszra, ami nem azt jelenti, hogy ki is kell tenni, de ez lenne az igazság, amit a "szegény gyerek, nem tehet róla és ő is csak egy élőlény" felül ír, mivel erre neveltek minket. Bárcsak ez a megsajnálás a szerencsétlen állatokra, növényekre is vonatkozna, vagyis tényleg minden élőlényre!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Említésre méltó még egy reklám is, mégpedig az Orbit rágógumi reklámja, amiben a hátsó ülésen egy szomorú menyasszony ül, a kocsit az apja vezeti és az esküvő színhelyére hajtanak éppen. Apuci látja, hogy a lánya nem repes a boldogságtól, ezért a záró jelenetben apuka egyedül nyit be a templomba, ahol a díszes násznép várakozik, a lány meg menyasszonyi ruhában, a fátylát, a rabszolgaságának jelképes szimbólumát a fejéről lekapva, boldogan mosolyogva elhajt a reklámozott kocsival (gyorsan) pont az ellenkező irányba, a férjjelölt meg futhat utána. A narrátor közben azt mondja, hogy legyen bármilyen gazdag is a vőlegény, "de téged nem vásárolhat meg". Nagyon modern és azért említésre méltó, mert valamelyest megpróbál szakítani azzal a begyöpösödött tévhittel, hogy minden lány kivétel nélkül férjhez akar menni, erről álmodik ötéves kora óta, rabszolga akar lenni és akár az ördöggel is házasságot kötne, csak elmondhassa magáról, hogy "Kovácsné". Itt szó sincs erről, de arról sem, hogy tényleg a házasság lenne a lány életének értelme, de olyanhoz akarják adni erőszakkal, akit nem szeret, ezért menekül el az esküvő elől. Ez már lerágott csont, de megértem, hogy azelőtt csak ennyit tehetett egy nő. Itt senki nem kényszerít senkit semmire, szimplán arról van szó, hogy a lányok is vágynak, szabadságra, függetlenségre, önállóságra, hogy a nap minden percében azt tehessék, amit tenni szeretnének, és nem azt, ami a társadalom szerint a napi kötelességük, feladatuk, mint "feleség". Nem hinném, de lehet reménykedni benne (a remény hal meg utoljára), hogy a mostanában egyre terjedő "luxusprostitúció" (azaz olyan fiatal nők, akik ezrével keresnek vagyonos pedofil vén trottyokat, hogy ne kelljen dolgozniuk, mégis luxusban élhessenek) résztvevői, vagy abban részt venni szándékozó nőket valahogy meggyőzi arról, hogy ne legyenek megvásárolható termékek undorító gazdag vén trottyok számára, de fiatalabbak számára sem.

orbitmenyasszony.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Egy Penny reklámot szeretnék most ide biggyeszteni, bár nagyon vacillálok, mert túl ellentmondásosnak tűnik. Egy fiatal, 30 körüli házaspár egy gyerekkel sétálgat az üzletben bevásárló kocsit tolva. A férj kérdezgeti feleségét: "idén vehetnénk normandiai fenyőt ! Nem, ezüstöt!" -feleli a csajszi kioktatóan, türelmetlenül. "Mákos bejgli? Nem, diós!", "Idén ünnepelhetnénk az én szüleimmel! Nem, az én szüleimnél leszünk!". "Ajándék desszert anyukádnak?", erre a csaj a pasi nyakába borul szélesen mosolyogva. Tetszik is, meg nem is. Olyan házisárkányos. Nagyon szeretem, amikor az van amit én akarok, gondolom más is így van vele, de ebben inkább erőszakosnak tűnik az egész szituáció. Nem tudom, hogy szándékosan állítják be a nőt erőszakos házisárkánynak, intő és elrettentő példaként, hogy lám, ilyen az, amikor nem a férfi parancsol, szegény, szerencsétlen férfiak, ezért nem szabad hagyni, hogy a nők vegyék át a gyeplőt (bár ez a "gyeplő" gyakran csak az otthoni, házi dolgokkal kapcsolatos, mint hogy milyen bejgli, milyen fenyő, mi legyen vacsorára, hol ünnepeljünk. Ez nem igazi hatalom és a férfiaknak sokszor mindegy is, csak megoldja valaki helyettük). Amennyiben ez a reklámbeli feleség napi 24 órában kiszolgálja a családját egymaga, mert a pasi nem vesz részt semmiben, akkor még jogos is, de szerintem nem így kellene kiegyenlíteni a számlát. Az apai nagyszülők jogai is sérülhetnek, mert nem tölthetnek ugyanannyi időt, ünnepet az unokájukkal, mint a másik nagyszülők. Ez a gyereknek sem jó, kivéve, ha az apai nagyszülők gonoszak, és inkább kárt okoz a gyakori jelenlétük az unoka életében. Amennyiben nem így van, igazságosabb és célszerűbb lenne évente váltani a nagyszülőket bármilyen ünnep alkalmával, ahogyan a házimunkát-gyereknevelést is fele-fele arányban kellene megosztani, mert ez jelentené az abszolút egyenlőséget. Én ennek vagyok a híve, nem az elnyomásé, még a férfiaké sem, maximum ha "megérdemlik". Nem tesz jót továbbá ez a házisárkányos ábrázolás a feminista és az egyenlőségpárti mozgalmaknak sem, mert azt sugalmazza, hogy vagy az egyik uralkodik a másikon, vagy a másik az egyiken, nem lehetséges az egyenlőség, ami sokakat visszariaszthat az új eszméktől, egy teljesen más gondolkodásmódtól.

Mindenesetre, nem tudom megtagadni önmagam, így ha már választani kell, akkor inkább "nőuralom"(de az igazi, nem csak a konyhai!) legyen, ne férfi!

pennykaracsonyireklam.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nestlé reklám

Nestlé fitness reklám. Végre valami igazán kedvemre való. Egy kemény, karate oktató hölgy, akinek saját karate iskolája van, amelyben nőket oktat a harcművészetre, azt tanácsolja mindenkinek, hogy a kitartás és a kemény munka meghozza az eredményt, amihez segítségül egy ízletes Netlé fitness müzliszelet is hozzájárulhat.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Erste Bank reklám

"Hogy a lányom büszke legyen rám!" - Egy Erste Bank reklámfilmben hangzott el ez a nagyon lányeges mondat. Egy fiatal harmincas nő, és ezek szerint anyuka, gondolkodik azon, hogy felvegyen-e kölcsönt ahhoz, hogy belekezdjen-e a céljai elérésébe vagy ne. A szülei és barátok hangját lehet hallani közben, ahogy lebeszélik róla, főleg az apjáét, hogy nem szükséges belevágnia, nem kell bizonyítania. A hölgy mégis  úgy dönt, hogy belevág, nagy elhatározásra jut és felveszi a kölcsönt, hogy dolgozhasson az álmaiért, céljaiért! Végre egy újabb hölgy, aki nem csak szarpucoló házicseléd és tenyészkanca akar lenni, hanem VALAKI. Egy értékes, a társadalom számára hasznos dolgozó nő. Hogy a lánya büszke lehessen rá, hogy majd az is képes legyen küzdeni azért, hogy kijöhessen végre a konyhából, ahová a férfiak száműzték és bezárták a nőket. Ez a hölgy kilépett végre onnan, mert rájött, hogy a legnagyobb dolog a világon, amit a lányának adhat útravalóul.  Mégpedig a saját élet megélését, a saját álmok megvalósítását, nem pedig az ura-parancsolójáét, amihez  háttércselédként asszisztál. Továbbá azt, hogy a lánya ne érezze magát kevesebbnek a férfiaknál, ne érezze, ne higgye azt egész életében, hogy alá van nekik rendelve és csak arra született, hogy a mindenes cselédjük legyen! Mert egy otthonülő, eltartott-kitartott háziasszony és tenyészkanca csak azt tudja a lányának megtanítani, hogy hogyan legyen a férfiak (az ura-parancsolója-gazdája-tulajdonosa) kiszolgáló rabszolgája, hogyan kussoljon és csússzon előttük térden, mert "ők keresik a pénzt". Azt már nem tudja a konyhából megmutatni, hogy hogyan álljon helyt a munkahelyén és az életben. Egy ilyen anyára senki nem lehet büszke, aki mégis, az maga is agymosott és a férfiak szolgája.

A konyhában, háztartásban megvívott "csaták" a gazdával NEM SZÁMÍTANAK!  Például, hogy mi legyen az ebéd, bár uram-parancsolóm gulyáslevest akar, de én csakazértis húslevest főzök, vagy hogyan lopjak el a konyhapénzből hosszú évekig, hogy a gazdám ne vegye észre és mártírként nélkülözzek, éhezzek azért, hogy a gyerek egyetemre járhasson, mert az apja nem akarja, stb. Az ehhez hasonló "harcok" NEM SZÁMÍTANAK, nincs jelentőségük, pusztán a család életében, a NŐK SZEREPÉT, HELYÉT NEM VÁLTOZTATJA MEG. Ezek az un. "harcok" pontosan az alárendeltségüket bizonyítják, akiknek még egy húsleves főzéséért is harcolniuk kell, mert annyira nem számítanak.

Az, hogy egy rabszolga "kiharcolja" a gazdája birtokán belül, hogy több ételt kapjon vagy egy új fekvőhelyet, NEM törli el a rabszolgaságot! Ahhoz ki kell jönni a birtokról (a konyhából) és a külvilágban kell felvenni a harcot az elnyomókkal szemben.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Szólj hozzá

reklám egyenjogúság Pedigree jutalomfalatok Jacobs varázslatos aroma LIdl karácsony Ébreszd fel álmaid! Müller riso Jó kutya voltam Penny-reklám Bonux mosópor Voltaren gél csúnya gél Orbit rágó