2017. nov 25.

A klasszikus nemi diszkrimináció esetei 1.

írta: Beverly Kills
A klasszikus nemi diszkrimináció esetei 1.

       Most saját példával szeretném demonstrálni a a nemi diszkrimináció egyik alapesetét, amikor a férfiak automatikusan hülyének nézik a nőneműeket, kiváltképp, ha azok szőkék, kék szeműek és nem a bányarém kategóriába tartoznak.

        Az egyik ilyen történet kb. 10-12 évvel ezelőtt kezdődött, a mai napig is tart, és sajnos, az a megérzésem, hogy soha nem is lesz vége.

        Színhely egy hozzám közeli kis számítástechnikai üzlet egy budapesti, belvárosi piaccsarnok emeletén, ahol jó állapotú használt és felújított számítógépeket, monitorokat, laptopokat és más kiegészítőket lehet kapni. Három (akkor) 25-30 körüli pasi nyitotta meg és mindig korrekt árakkal dolgoztak, mindig jó minőségű cuccokat árultak. Én ott vettem az első olyan gépemet, amit saját pénzből (diákhitelből) fizettem. A tulajdonos srác mindig nagyon kedves és előzékeny volt, sokszor adott kedvezményt az árból a csóró egyetemistának, ezért is szerettem odajárni, de elsősorban a minőségért és a kedves kiszolgálásért. A másik két társa már közel sem volt ennyire szívélyes. Az egyikőjük, egy szemüveges, unszimpatikus, a két társánál idősebb hapsi kifejezetten lekezelően bánt velem mindig, szinte az első perctől fogva, pedig mindig kedves voltam vele, sose bántottam, nem is nagyon váltottunk szót. Ő volt - és gondolom most is az -, a szerelő, mert a használt gépek felújítása mellett javításokat is vállalnak. Amikor éppen ő szolgált ki, mindig éreztem a rosszindulatát, megvetését, hogy azt hiszi, hogy én (és lehet, hogy a többi nőnemű is) tök hülyék vagyunk a műszaki dolgokhoz, ami különböző megnyilvánulásokban, főleg sértő beszólásokban manifesztálódott. Tavaly előtt például, amikor a memóriát akartam nagyobbra cseréltetni, mert nagyon lelassult a gépem (amit tőlük vásároltam), és elég gyakran lefagyott. Nagyon nem akarta kicserélni és azt javasolta, hogy töröljek programokat a gépről, majd akkor visszagyorsul. Mondtam neki, higgye el, hogy semmilyen felesleges dolog nincs rajta, már mindet töröltem, sőt, nem is szoktam mindenféle marhaságot rátölteni. Erre megkérdezte tőlem, hogy "tudom-e, hogy ha az asztalról törlök egy programot, akkor a merevlemezről nem törlődik, mert az asztalon csak a parancsikon van?". Néztem rá, mint borjú az újkapura, hogy ezt tényleg komolyan mondja és gondolja is? Igen, komolyan mondta és gondolta. Na ekkor éreztem először, hogy betelt a pohár, én ide többé soha nem jövök. Még mást is mondott lekezelően a memória működésével kapcsolatban, nem részletezem, csak annyit, hogy "úgysem segít a gépen, továbbra is le fog fagyni!". Innen üzenem baromarcúnak, hogy azóta se fagyott le és jól működik!!!!!! Arról nem is beszélve, hogy öt évvel ezelőtt pont tőlük vásároltam a mostani gépemet is, amit egyfolytában pocskondiáznak. Furcsa, hogy a SAJÁT maguk által felújított és eladott számítógépeket, amit eladtak nekem, ennyire degradálják, hogy milyen szar és ki kellene már dobni. Mikor rákérdezek, hogy akkor ők valójában szarokat árulnak és szar munkát is végeznek ráadásul, és így csapják be a vevőket, nem tisztességtelen ez véletlenül, akkor elbagatellizálják, hogy ezek csak fél évig jók, meg más kifogásokat hoznak fel. De valahogy úgy érzem, hogy csak az én gépemet, mert mások is visznek oda tőlük vásárolt gépeket javíttatni vagy cseréltetni valamit, de nem hallottam még, hogy egy férfinak azt mondták volna, milyen szar a gépe. Nyilván, mert azok elküldték volna a szemüveges bumburnyákot a francba, rólam meg senki nem feltételezne ilyesmit.

      Szintén pár évvel ezelőtt szemüveges baromarcú kioktatott arról, hogy mit is az a merevlemez, mivel azt is nagyobb kapacitásúra szerettem volna cserélni, meg hasonló apróságokról, amit még az is tud, aki csak az e-mailjét tudja megnézni meg a Google-t. Még az elején, amikor megnyílt az üzlet ebben piaccsarnokban, vettem az első használt számítógépet náluk, és a későbbiek folyamán néhányszor visszavittem, mert nagyobb merevlemez kellett vagy memória, CD-író vagy volt egy kis akadozás a betárcsázós internetemmel. Mikor először volt probléma az internetemmel, kértem a szemüveges bumburnyákot, miután érte mentem másnap, hogy ki lehetne-e próbálni az internetet. Ő is meg a tulajdonos srác azt felelték akkor, hogy sajnos nem tudják megtenni, mert még nincs náluk internet. Szerencsére sosem volt probléma, otthon működött a gép is, meg az internethez csatlakozás is. Öt évvel ezelőtt, amikor a mostani gépemet vettem náluk, vásároltam még hozzá egy lapos monitort is olcsón, aminek nagyon örülök a mai napig is, mert tökéletesen működik. Az összes kirakott monitoron az üzlet belsejének a felvételét lehetett látni, de én szerettem volna kipróbálni, hogy egy internetes oldal hogyan is néz ki rajta, milyen a felbontása, esetleg van valami hibája, stb. Akkoriban bővítették az üzletüket immár kétszer akkorára, mint volt, a szomszédos üzlet megvásárlásával vagy bérlésével, nem tudom. A megnövekedett bolthoz kellett alkalmazott is, ezért egy szintén hímsoviniszta vénembert alkalmaztak (hogy honnan a francból szedték elő?), ő "segített" az eladásban és  kérdéseim megválaszolásában. Azaz csak lekezelően röhögött mindenen, amit kérdeztem vagy felvetettem, mintha nem tudnám miről beszélek, folyton kijavított vagy kioktatott, hogy az nem úgy van. Rögtön az jutott az eszembe, hogy nem elég a szemüveges vénember ide bunkónak, kellett még egy? Esetleg az apja lenne a szemüveges balféknek? Mikor rátértem az internetre, elkezdett erősködni, hogy nekik nincs internetjük, ezért nem tudom kipróbálni a monitort, de vigyem haza és ha valami probléma van, hozzam vissza. Még tettem egy-két kísérletet arra, hogy hogyan lehet az, hogy nincs internetjük, amikor van weboldaluk és itt előttem, az üzletben fényképezik le a gépeket, a monitorokat és teszik fel az oldalukra, de lekezelően erősködött, hogy higgyem el, hogy nincsen, ő "jobban tudja", mintha engem nézett volna hülyének. Az üzletben többen is vásároltak, mindenki foglalt volt, nem tudtam máshoz fordulni, így megvettem és hazavittem. Akkor csak a monitort vittem haza, a számítógépért másnap mentem egy segítővel, mert nem tudtam volna hazacipelni egyedül. Pont a szemüveges bumburnyák volt a pultnál szerencsétlenségemre, és én hülye megemlítettem neki, hogy jól működik az előző nap vásárolt monitor, csak azt sajnálom, hogy nem próbálhattam ki internetkapcsolat hiányában, pedig nagyon szerettem volna. A szemüveges, ronda pasi erre meghökkenve és lekezelően értetlenkedve megkérdezte, hogy mondhatok akkora marhaságot (nem ezzel a szóval, de ez volt az értelme), hogy egy számítástechnikával foglakozó üzletben NINCS internet? Olyan hülye lennék, hogy ilyet el tudok képzelni? A hímsoviniszta vénemberre hivatkoztam, de a szemüveges csak lekezelően vigyorgott, húzta a száját és nem akarta elhinni a történetemet, majd éreztette velem, hogy ha mégis igaz, akkor mekkora hülye vagyok, ha egy eladónak ilyesmit elhiszek. Azt viszont nem közölte, hogyan is kellett volna rákényszerítenem az eladó vénembert, hogy bevallja, mégiscsak van internetkapcsolatuk. Na, ekkor elhatároztam, hogy többet nem jövök ide. Sajnos, a tulajdonos pasi is az utóbbi években inkább kerül engem mikor betérek, mert úgy látszik, azt hiszi, hogy állandóan árengedményt akarok kérni, pedig ez nem igaz, sose kértem, ő ajánlotta fel, én meg azt mondtam úgy "hálálom" majd meg, hogy mindig hozzá megyek, ha bármi kell, mindent nála veszek meg, nála javíttatok, cserélek. Eddig így is történt, és hosszú évek óta mindent teljes áron fizetek, de most már nem hinném, hogy meg fogom tartani az ígéretemet.

        Két és fél évig nem is kellett, hogy menjek (akkor cseréltettem memóriát, amit nagyon nem akart a szemüveges baromarcú kicserélni, mert "szar a gépem", nem éri meg, vegyek újat), de néhány hónapja bekrepált az egerem (a nyár végén) és sürgősen kellett egy új, lehetőleg még aznap, ezért nem volt időm körülnézni, így beszaladtam az üzletbe. Üldöz a balszerencse, mert megint a szemüveges baromarcú volt ott, hiába vártam valaki mást, de nem jött oda senki, ezért kénytelen voltam tőle kérni a legolcsóbb optikai egeret, ami 1700 Ft-ba került náluk. Adott is egy Géniusz márkájú, fehér színűt, de közben a polcon megakadt a szemem egy szép piros színű egéren, szóltam, hogy megnézhetném-e azt is? Kioktató, lekezelő hangon azt felelte, hogy "a legolcsóbbat tetszett kérni" (a pali legalább 15-20 évvel idősebb nálam, 45-50 körül lehet, és még jó, hogy nem nénizett le, mert akkor garantáltan belevertem volna a fejét a pultba), ezért adta a Géniuszt, a piros egér meg 500 Ft-al drágább, azért nem mutatta meg, ráadásul az vezeték nélküli. Rákérdeztem, hogy "elnézést, akkor már meg se nézhetem, mert a legolcsóbbat kértem, és nem is gondolhatom meg magam", hátha mégis azt, a drágábbat venném meg inkább? Azért 500 Ft nem a világ, én azért kértem olcsót, mert láttam a honlapjukon, hogy van náluk jóval drágább is, én meg azt feleslegesnek tartom. A szemüveges pali mindenáron azt akarta érzékeltetni velem, hogy nem tudom mit beszélek, nem tudom mit is akarok, nem emlékszem már, hogy mit is kértem, és neki (a nagy és erős férfinak) kell emlékeztetnie engem, hogy egy perccel ezelőtt mit is kértem, mert annyira hülye vagyok. A szemüveges nagypapa erre a kezembe nyomta a piros egeret, de lekezelően újra kihangsúlyozta, hogy ő csak azt adta, amit kértem, a legolcsóbbat, ha esetleg nem emlékeznék már rá, mert hosszú haj, rövid ész. Megpróbáltam lenyelni a dolgot, és próbáltam elterelni a témát - vesztemre -, ezért megemlítettem, hogy az előző, Logic márkájú optikai egeremmel nagyon meg voltam elégedve, amit hat évvel azelőtt vásároltam a Tescoban akcióban 800 Ft-ért karácsony napján, mert akkor is egyik pillanatról a másikra ment tönkre az előző egér. Sajnos, a Logic egér még mindig működne, ha nem löttyen rá véletlenül egy kis kóla, amit nagyon nem szeretett, de ezt nem fejtettem ki a pasinak, hogy ne adjak alá lovat a "hülye szőke nő" elméletéhez. Nem sikerült, mert a bácsi kijavított, hogy NEM Logic, hanem Logitech egerem van. Hiába bizonygattam, hogy nekem Logic van - sajnos nem vittem magammal megmutatni, pedig akartam, mert éreztem előre, hogy ezzel még gáz lesz, és így is lett -, lekezelően, megvetően vigyorogva közölte, hogy az nem létezik, csak "nem néztem meg jól"  a márkát, meg "biztos nem is ismerem a márkákat". Sajnálom, hogy nem vittem magammal a Logic egeremet, hogy a képébe nyomjam, és bár elterveztem, hogy visszamegyek és megmutatom neki, de akkor sem ismerné el, hogy tévedett, képes lenne azt hinni, hogy "hamisítottam" egyet, hogy nekem legyen igazam.

         A legmegdöbbentőbb az egészben, hogy neki is mindig említettem már a 10-12 év alatt, meg a tulajdonos srácnak is, gyakran pont ennek a fickónak a jelenlétében, hogy én számítógéppel dolgozom, 11 éves korom óta van gépem, évekig tanultam programozást, majdnem számítástechnikából érettségiztem, de inkább a kémiát választottam, helyette LCD-vizsgát tettem és 6 éven keresztül használtam napi 6-8 órát az egyetemen a természettudományi szakon, olyan programokkal dolgozva, amiről ez a szemüveges baromarcú valószínűleg nem is hallott és nem is fog. Nem beszélve arról, hogy az egyetemen két évig tanultam számítástechnikát és bioinformatikát. Azóta is napi szinten gépezek, meg a munkám jó részét is számítógépen, számítógéppel végzem.

       A  legmegalázóbb az, hogy annyira elvakultan hímsoviniszta és lekezelő, hogy meg van győződve róla, bár évek óta járok hozzájuk és ezalatt 3 számítógépet is vettem tőlük, hogy még mindig olyan "hülye" vagyok a számítógépekhez szerinte, mint anno, 10-12 évvel ezelőtt, a kezdeti, kiindulási állapotban, amikor azt feltételezte, hogy még bekapcsolni sem tudom a gépet! Felháborító, hogy szentül meg van győződve arról is, hogy ha az elején ne adj' isten tényleg nem tudtam volna semmit a számítástechnikáról, ahhoz képest az eltelt 10-12 év alatt SEMMI nem ragadt rám, semmivel sem jutottam előbbre a témában, gyakorlatban, semmit nem tanultam az egyetemen (sem) ezzel kapcsolatban, még mindig nem tudok semmit a számítógépekről, csak bekapcsolni vagyok képes, ugyanott vagyok, ahol voltam, még a hat évig használt egér márkáját sem tudom, maradtam a "hülye szőke maca", aki voltam! Létezik olyan, hogy valaki, bárki 10-12 év alatt semmit nem tanul, semmit nem fejlődik abban, amit minden nap használ? Főleg a naponta változó számítástechnika területén? Szerinte igen, főleg a szőke csajok. Még jó, hogy azt még nem kérdezte meg tőlem, hogy tudom-e melyik gombbal kell bekapcsolni a gépet és hogy be kell dugni a dugót a konnektorba. Na, EZ az igazi nem diszkrimináció, a hímsovinizmus tökéletes iskolapéldája!

        Természetesen sokkal több ilyen megalázás történt ebben az üzletben a 12 év alatt, még oldalakat írhatnék, de nem akarok, mert ez a néhány eset is nagyszerűen megmutatja, hogy mit is gondolnak egyesek, vagyis a többség az ellenkező nemről.

       Én nem tehetek arról, hogy ez a pasi ronda, nem kell a szép nőknek, csak a rondáknak vagy az agyatlan, tényleg tök hülye szép nőknek, akik elájulnak a "tudásától", csak mert elvégzett egy számítógépszerelői tanfolyamot. Miért rajtam bosszulja meg? Miért nem azokon a csajokon, akik visszautasítják?

         Sajnos, az egyetemeken nem tanítják, hogyan kell kezelni az ilyen gondolkodású embereket. Ha valakinek van valami jó ötlete, kérem, írja meg, hogyan lehet frappánsan visszavágni anélkül, hogy komolyabb botrány törne ki, mert mondjuk szívem szerint k.... anyáznék, amit nagyon nem akarok, főleg, ha elkerülhető.

      Soha többé nem megyek ebbe az üzletbe, még a környékét is el fogom kerülni, ha a csarnokban járok. Szerencsére találtam a közelben egy másik helyet, de még több is van, nem fogom hiányolni. Tavaly októberben a billentyűzetem is befuccsolt, amit pár évvel ezelőtt szintén tőlük vettem, de inkább az interneten vásároltam egyet és érte mentem a kerület másik végébe. Megéri.

Szólj hozzá

számítástechnika egyenjogúság nemi diszkrimináció műszaki dolgok és a nők hímsoviniszta férfiak